Voeding

Over het domein voeding ontstaat altijd de meeste discussie, onder specialisten maar ook onder leken. Niet alleen omdat iedereen er wat van af weet, maar ook omdat je het op meerdere manieren goed kunt doen. Al die discussies en hypes leiden tot veel verwarring en onduidelijkheid. En dit wordt vaak weer versterkt, omdat in veel gevallen succes uitblijft. 

 

Ondanks dat we in Nederland steeds ouder worden, neemt het aantal mensen met overgewicht toe net als het aantal chronische aandoeningen. Voeding speelt hierin een belangrijke rol. 

 

 

"Let food be thy medicine and medicine be thy food"- Hippocrates 

 

De kwaliteit van voedsel is niet meer hetzelfde als 50 jaar geleden. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat 100 gram broccoli in 1985 26mg. magnesium bevatte, terwijl dit in 2002 nog maar 11mg. was. Landbouwgrond wordt armer, fruit wordt vaak onrijp geplukt en er worden veel chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt in de landbouw. Daarnaast staan de supermarkten vol met bewerkte producten, met toegevoegde E-nummers en suikers. Er wordt steeds minder 'echt’ eten gegeten.

 

Het gaat er niet alleen om wat je eet, maar ook hoe vaak je eet. We zijn gewend om veel eetmomenten op een dag te hebben. Naast de 3 maaltijden, worden er vaak ook 3 of meer tussendoortjes genuttigd. 

Ieder eetmoment levert een reactie op van je immuunsysteem (‘Post Prandial Inflammatory Response’: PPIR). Die wordt geactiveerd om lichaamsvreemde stoffen op te sporen en uit te schakelen. Je darmen maken hierbij een kleine ontstekingsreactie aan, die gemiddeld 16 uur duurt. Bij een hoge maaltijdfrequentie (6 of meer), is er dus altijd een laaggradige ontsteking aanwezig in je darm. Hier ligt de basis van veel fysieke klachten; van een laag energielevel, opgeblazen gevoel tot serieuze auto-immuunziektes. 

 

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar minder vaak eten leidt tot meer energie en vooral een constanter energie-level. Dit komt omdat je niet meer afhankelijk bent van je suikerspiegel. Wil je graag weten hoe dit werkt? Of wil je graag begeleiding om jouw voedingspatroon te verbeteren zodat je je gezondheid en energieniveau kunt optimaliseren? Neem dan contact op!